HIIT śniadanie: pieczona owsianka a’la ciasto marchewkowe

Ziarno owsa jest bogatym źródłem białka, a konsumując je z produktami mlecznymi (mleko, jogurt, maślanka), dostarczamy organizmowi wielu potrzebnych aminokwasów. Zawarta w owsie witamina B6 poprawia pamięć i koncentrację, witamina B1 i kwas pantotenowy przeciwdziałają zmęczeniu i rozdrażnieniu. Owies zawiera też substancje działające antydepresyjnie i likwidujące zły nastrój (witaminy z grupy B oraz selen i magnez).

Owies jest również źródłem witaminy E, której nie trzeba przedstawiać osobom dbającym o skórę i włosy. Zawiera rekordowe jak na zboże ilości błonnika; dzięki temu poprawia pracę jelit, pomaga więc przy nadkwasocie i zgadze oraz daje uczucie sytości co jest nieocenione przy stosowaniu diety odchudzającej.

Co ciekawe, owies zawiera dość sporo tłuszczu, bo aż 7%. Jednak jest to cenny skłądnik, zawierający niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, których ludzki organizm nie potrafi sam wytworzyć. Kwasy te odgrywają dużą rolę w profilaktyce i w leczeniu miażdżycy. Działają również jak kosmetyk od wewnątrz - dbają o nawilżenie skóry.

Owsianka to idealne dietetyczne danie: dostarcza wielu składników odżywczych (przy niewielkiej ilości kalorii (378 kcal w 100 g suchych płatków owsianych górskich), dzięki błonnikowi likwiduje uczucie głodu, a także spowalnia opróżnienie żołądka, dzięki czemu dłużej czujemy się syci. Średni indeks glikemiczny i duża wartość odżywcza sprawiają, że każdy powinien zastanowić się nad zastosowaniem jej w swojej diecie.

 

Porada od Dietetyka Klinicznego Linii Dobrego Smaku:
Należy zwrócić uwagę, że suche płatki owsiane mają średni indeks glikemiczny (IG=40), ale ugotowana owsianka już wysoki (IG=60). Najlepiej jest zatem (zamiast gotować) zalać płatki ciepłą, przegotowaną wodą lub mlekiem i wymieszać z ulubionymi dodatkami, np. owocami.

Albo podać je tak, jak serwujemy w naszej diecie pudełkowej GYM BREAK FOOD!



Składniki na małą, kwadratową blaszkę:


- 2 szklanki płatków owsianych górskich

- 4 średnie marchewki – po obraniu i starciu ok 1,5 szklanki

- 2 szklanki mleka 2% lub 1,5% tłuszczu,

- 1 pomarańcza - wyciśnięty z niej sok i otarta skórka

- 2 jajka (wybieramy jaja z wolnego wybiegu, oznaczone cyfrą „0”)

- 3 łyżki miodu naturalnego

- przyprawy wedle uznania. W cateringu dietetycznym Linia Dobrego Smaku szef kuchni najchętniej używa ziarenek wyłuskanych z laski wanilii, kardamonu, gałki muszkatołowej, imbiru, cynamonu (po pół łyżeczki każdej z przypraw).

 

Sposób przygotowania:

Blaszkę wykładamy papierem do pieczenia, piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni Celsjusza, włączając grzałki na górze i na dole piekarnika.

W jednej misce mieszamy wszystkie suche składniki: płatki owsiane, przyprawy, startą marchew i skórkę z pomarańczy. W drugiej mieszamy wszystkie składniki mokre, tj. miód, jaja, mleko, sok z pomarańczy.

Łączymy składniki mokre z suchymi, wylewamy na blaszkę i pieczemy przez 40 minut.

 

Kucharze Linii Dobrego Smaku radzą, by po upieczeniu odstawić owsiankę na 15 minut, co pozwoli jej nieco zesztywnieć. Będzie wtedy przypominać ciasto marchewkowe nie tylko smakiem ale i wyglądem.

 

Proste, łatwe i przyjemne, jak mało co.

Smacznego!

Partnerzy
Korty Squash Warszawa Targówek